Energie opwekken in de regio

Met de regio Noord-Veluwe werken we aan een regionale energiestrategie (RES). De conceptplannen zijn klaar. Hier kun je jouw mening over geven.

Een strategie voor energie

Hattem werkt samen met een aantal andere gemeenten, overheden en partijen aan een energiestrategie voor de Noord-Veluwe. In 2030 willen we dat 60% van onze energie duurzaam is. Opgewekt met de zon of winden in de regio. Dat is 10 keer meer dan nu. Deze ambitie staat beschreven in de concept Regionale Energie Strategie (RES) Noord-Veluwe. Je kunt via www.energienoordveluwe.nl jouw mening geven over de conceptplannen. Jouw mening wordt meegenomen in het plan dat uiteindelijk naar het Rijk gaat, voor goedkeuring.

Meer informatie over de Regionale Energiestrategie Noord-Veluwe en Hattem

Warmte

Nieuwe huizen worden al gebouwd zonder aardgasaansluiting. Wij onderzoeken welke wijken we aardgasloos kunnen maken. Dit is onderdeel van de Regionale structuur warmte (en dat is een van de onderdelen van de Regionale Energie Strategie).

Verduurzamen panden

Alle gemeentelijke panden worden zo aangepast, dat zij voorzien kunnen worden van een energielabel A. Ook zijn er op alle gemeentelijke panden – waar dat kan – zonnepanelen geplaatst.

LED-verlichting

Sinds 2012 zijn wij bezig om alle openbare verlichting duurzaam te maken. Op dit moment is ongeveer 50% van de verlichting LED. Hiermee besparen we zo’n 60% energie.