Achternaam voor je kind kiezen

Het eerste kind van een getrouwd heterostel krijgt automatisch de achternaam van de man. Dit geldt ook als je samen een geregistreerd partnerschap hebt. Je kunt als ouders ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moet je doorgeven aan de gemeente. Dit kun je uiterlijk doen bij de geboorteaangifte. De achternaam die je voor je eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van de volgende kinderen uit dezelfde relatie.

Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Als de vader het kind erkent, kun je ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet hiervoor persoonlijk toestemming geven. De kinderen die hierna uit deze relatie worden geboren, krijgen dezelfde achternaam.

Als je lesbisch bent

Ben je lesbisch en krijg je samen met je vrouwelijke partner een kind? Dan gelden de volgende bepalingen:

• Je bent getrouwd of hebt samen een geregistreerd partnerschap. Is de zaaddonor onbekend en lever je een verklaring van de Stichting Donorgegevens aan? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de meemoeder. Dit is de vrouwelijke partner of echtgenote van de biologische moeder. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Je kunt ook besluiten het kind de achternaam van de biologische moeder (de moeder die gebaard heeft) te geven. Geef dit uiterlijk bij de geboorteaangifte door aan de gemeente.
  • Ben je niet getrouwd en heb je geen geregistreerd partnerschap? Of is een bekende zaaddonor de biologische vader? Je kind krijgt automatisch de naam van de biologische moeder. Als de meemoeder het kind erkent, kun je ervoor kiezen dat het kind haar achternaam krijgt. De biologische moeder moet hiervoor toestemming geven.

Je mag de achternaam van je kinderen nog 1 keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Is je kind 16 jaar of ouder? Dan moet het kind zelf ook instemmen met de naamsverandering. Hier moet het kind voor tekenen.

De voorwaarden zijn onder andere:

• Word je kind geboren in het buitenland en kun je daar de achternaam niet zelf kiezen? Dan kun je dit binnen 2 jaar na de geboorte in Nederland doen.
  • Je kind heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • Is het kind 16 jaar of ouder? Dan legt het kind zelf een verklaring af over de keuze van de naam.

Aanvraag

De achternaam van je kind meld je bij de gemeente. Hiervoor kun je online een afspraak maken.

Afspraak maken