Verhuizing doorgeven

Wanneer u verhuist geeft u dat binnen 5 dagen na uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente verwerkt uw verhuizing in de Basisregistratie Personen (BRP). Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

Direct uw verhuizing doorgeven Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Of maak een afspraak.

Voorwaarden

De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

  • uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen)
  • samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar (alleen als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen)
  • de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is

Kosten

Uw verhuizing doorgeven is gratis.

Aanvraag

U moet de verhuizing binnen 4 weken voordat u gaat verhuizen tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Bij een verhuizing naar een andere gemeente geeft u de wijziging dus door bij de nieuwe gemeente.

Als u zich niet aan de aangiftetermijn houdt, kan de gemeente u een boete opleggen.

Digitaal doorgeven

U kunt uw verhuizing doorgeven door gebruik te maken van het online formulier. Hiervoor heeft u DigiD nodig. U ontvangt na het versturen een kopie van uw ingevulde gegevens via het e-mailadres dat u heeft opgegeven.

Aan de balie doorgeven

Als u liever persoonlijk langskomt om uw verhuizing door te geven, kan dat aan de balie in het stadhuis. U kunt online een afspraak maken.

Aanpak

Om uw verhuizing door te geven aan de gemeente heeft u nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs (aan de balie) of uw DigiD (online).
  • Huurt u een kamer of gaat u op kamers wonen? Geef dan een kopie van uw huurcontract af aan de balie of stuur het als bijlage mee wanneer u uw verhuizing online doorgeeft.