Maart

• Overhangend groen

27 maart 2024

Met enige regelmaat ontvangen wij klachten over overhangend groen. Het gaat dan meestal om struiken, heggen en bodembedekkers die over de trottoirs groeien en soms het uitzicht op een zijstraat of kruispunt belemmeren. Ook klimop en kamperfoelie hangen soms in grote bossen over schuttingen, waardoor men moet bukken om er onderdoor te komen.

• Artikel 1 van de Grondwet

27 maart 2024

‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

• Nieuwe ROVA-app nu te gebruiken

27 maart 2024

ROVA heeft een nieuwe app ontwikkeld. Deze app is nu beschikbaar in de App Store en Play Store.

• De tuin klaar voor het veranderende klimaat? De tuincoach helpt je gratis op weg

13 maart 2024

Het klimaat verandert en dit heeft ook invloed op onze tuinen. Met drogere zomers en meer water in het najaar en de winter wordt het steeds belangrijker om onze tuinen aan te passen, zodat ze bestand zijn extremere weersomstandigheden. Zoals hevige regenval, langdurige droogte en hittegolven. Gelukkig staan vrijwillige tuincoaches uit de regio paraat om hierbij te helpen.

• Boom kappen? Vraag een vergunning aan!

13 maart 2024

Waar je vroeger gewoon een boom in je tuin kon kappen, heb je daar in veel gevallen nu een vergunning voor nodig. Dat is omdat de Hattemse Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is veranderd.

• Lancering Veluwse Hanzestories – Een tijdreis op de fiets en te voet

22 maart 2024

Op 21 maart 2024 opent de Noord-Veluwe haar deuren voor een avontuurlijke reis door de geschiedenis met de lancering van de Veluwse Hanzestories. Deze unieke stories, bestaande uit drie fietsroutes en twee wandelroutes, bieden bezoekers de mogelijkheid om op een speelse manier kennis te maken met de geschiedenis van de Hanzesteden en de omliggende gebieden.

• Judith Goudriaan voorgedragen als nieuwe griffier

22 maart 2024

In de afgelopen periode is de procedure van werving en selectie doorlopen om te komen tot een vaste invulling van de functie van griffier. Na een zorgvuldig doorlopen traject draagt de selectiecommissie Judith Goudriaan voor als door de raad aan te wijzen griffier van de gemeente Hattem. De formele besluitvorming staat gepland in een extra ingelaste raadsvergadering op 15 april 2024, waarna zij op 1 mei 2024 kan starten.

• Burgemeesters Noord-Veluwe: geen vakantievluchten boven ons gebied

22 maart 2024

Zeven burgemeesters op de Noord-Veluwe hebben een brief gestuurd aan de informateurs Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol. De burgemeesters adviseren de aanstaande coalitie af te zien van het openen van Lelystad Airport voor vakantievluchten/groot handelsverkeer. Burgemeester Olaf Prinsen van Heerde stelt dat voor de overlast en de stikstofdepositie op de Noord-Veluwe geen plek is: “Wij willen voor onze 160.000 inwoners geen extra geluidoverlast, stikstofdepositie en ultrafijnstof. In de Tweede Kamer ontbreekt een meerderheid voor de opening. Wij vragen om bij het opstellen van het regeerakkoord als uitgangspunten het welbevinden van onze inwoners, de economische voorspoed van onze bedrijven en het natuurherstel te nemen.”