Bezwaarschrift indienen
Ben je het niet eens met een besluit van ons? Dan kun je binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen. Bezwaar maken is gratis.
Beschrijving
Het kan gaan om een besluit dat je hebt ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld je buurman heeft ontvangen, maar dat voor jou rechtstreeks nadelige gevolgen heeft.
Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit officieel bekend in een brief aan betrokkene(n) en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl. In huis-aan-huiskrant De Hattemer wordt op de gemeentepagina een selectie van besluiten gepubliceerd, maar dit zijn geen officiële bekendmakingen.
Voorwaarden
Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen, onder andere:
- Je moet jouw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit.
- Jouw bezwaarschrift bevat je naam, adres en handtekening (wanneer je online een bezwaar indient is dit jouw DigiD).
- In jouw bezwaarschrift staat met welk besluit je het niet eens bent en waarom.
Als jouw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij je bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat je bezwaarschrift niet inhoudelijk wordt behandeld.
Kosten
Het indienen van een bezwaarschrift is gratis.
Aanvraag
Bezwaar indienen
Je kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen. Bezwaar maken kan niet per e-mail.
Let op: vind je dat de WOZ-waarde niet juist is vastgesteld? Of ben je het niet eens met één of meer aanslagen? Dan maak je gebruik van een ander formulier. Kijk voor meer informatie op: Bezwaar tegen de aanslag/WOZ
Bezwaar schriftelijk indienen
Maak je liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Hattem, postbus 93, 8050 AB Hattem.
Aanpak
Procedure
De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften over belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). Daarvoor kun je terecht op de pagina: Bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen en WOZ.
Als je bezwaar hebt gemaakt, krijg je meestal een uitnodiging om je bezwaarschrift mondeling toe te lichten. Je mag dat zelf doen, maar je kunt ook iemand anders machtigen om jou te vertegenwoordigen. Dit hoeft geen advocaat te zijn.
Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over je bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op je bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan alleen gemotiveerd afwijken. Bij de beslissing op je bezwaarschrift ontvang je ook een kopie van het advies.
Voorlopige voorziening
Als je bezwaar maakt tegen een besluit, wordt het besluit niet automatisch uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op je bezwaar is genomen. Het kan zijn dat jouw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kun je een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Dit kan alleen als je bezwaar maakt.
Beroep instellen
Ben je het niet eens met de beslissing op je bezwaarschrift? Dan kun je binnen zes weken na deze beslissing beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.