Privacyverklaring

De gemeente Hattem gaat zorgvuldig en vertrouwelijk met jouw persoonsgegevens om. In deze privacyverklaring geven wij informatie over hoe de gemeente Hattem omgaat met jouw persoonsgegevens en welke rechten je hebt op het gebied van privacy.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en andere specifieke sectorale wetgeving, zoals de Wet basisregistratie persoonsgegevens (BRP), de Telecommunicatiewet, de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer en de Wet politiegegevens (WPG) bepalen de wijze waarop de gemeente Hattem persoonsgegevens mag verwerken. Ook een taak van algemeen belang uit de gemeentewet of een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen bepaalt de wijze waarop de gemeente Hattem persoonsgegevens mag verwerken.

Wat is een persoonsgegeven?

Een persoonsgegeven is informatie over een geïdentificeerd of identificeerbaar natuurlijk persoon (art. 4, sub 1 AVG). Dit betekent dat informatie of direct over iemand gaat, of naar deze persoon te herleiden is. Gegevens van overleden personen of van organisaties zijn geen persoonsgegevens volgens de AVG.

De verantwoordelijke

De bestuursorganen van de gemeente Hattem zijn verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de AVG voor verwerkingen die door of namens de gemeente worden uitgevoerd. De bestuursorganen van de gemeente zijn onder andere de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) en de gemeenteraad, maar ook de heffings/invorderings- ambtenaar. Dit houdt in dat zij beslissen welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel dat gebeurt en op welke manier.

Grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens

De gemeente Hattem heeft wettelijke taken en verplichtingen. Om die taken en verplichtingen uit te voeren is het noodzakelijk om bepaalde persoonsgegevens van haar inwoners te verzamelen en gebruiken (art. 6 lid 1 sub e AVG). Op de website van de Rijksoverheid kun je meer informatie vinden over de taken van een gemeente.

Gebruik persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn in 2 verschillende categorieën in te delen: gewone en bijzondere persoonsgegevens. De gemeente verwerkt alleen die persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van haar wettelijke taken en verplichtingen. Als je in Hattem woont, houdt de gemeente bijvoorbeeld je naam, geboortedatum, woonadres en burgerservicenummer (BSN) bij in de Basisregistratie Personen (BRP).

Als je iets wilt regelen of aanvragen via www.hattem.nl, dan heeft de gemeente vaak contactgegevens nodig, zoals je telefoonnummer en e-mailadres, om je goed te kunnen helpen.

Voor aanvragen en hulp op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg of veiligheid, kan de gemeente bijzondere persoonsgegevens van je nodig hebben, zoals financiële, medische of strafrechtelijke gegevens. Verder kan de gemeente gegevens van je gebruiken om bijvoorbeeld belasting te heffen en om fraude te bestrijden. Wij verzamelen en gebruiken deze persoonsgegevens voor specifieke doeleinden, die afgestemd zijn op onze taken en verplichtingen. Het hangt van de specifieke verwerking af welke persoonsgegevens van welke categorie worden verwerkt en voor welk doel we dat doen.

Profilering en geautomatiseerde besluitvorming

Binnen de gemeente Hattem vindt er geen geautomatiseerde besluitvorming plaats op basis van profielen van betrokkenen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma's of -systemen, op basis van opgestelde profielen van inwoners, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van de gemeente) tussen zit. 

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De gemeente Hattem bewaart je persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld of zolang dit noodzakelijk is ter nakoming van een wettelijke verplichting, bijvoorbeeld voor archivering of statistiek.

Delen van persoonsgegevens

Voor de uitoefening van taken en verantwoordelijkheden werkt de gemeente Hattem soms samen met partners buiten de organisatie. Dat kunnen andere overheidsinstanties zijn, maar ook private partijen. De gemeente Hattem deelt in bepaalde gevallen persoonsgegevens met die organisaties. Op het moment dat de gemeente Hattem persoonsgegevens uitwisselt met andere partijen, maakt zij daarover afspraken die afgestemd zijn op de geldende wet- en regelgeving.

Je gegevens bij de overheid

Wil je weten welke persoonsgegevens overheidsinstanties gebruiken? Een overzicht krijg je via de website MijnOverheid. Op deze website vind je ook een pagina met de titel ‘persoonlijke gegevens’. Daar zie je welke gegevens van jou zijn geregistreerd bij de verschillende overheidsorganisaties. Hier kun je onder meer een overzicht krijgen van je gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kun je hier terecht voor een overzicht van gegevens over je huis, zoals de WOZ-waarde.

Via de website wiekrijgtmijngegevens.nl zie je welke organisaties er in de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen kijken om hun werkzaamheden uit te oefenen.

Privacyrechten

Als inwoner of betrokkene kun je bepaalde rechten bij de gemeente Hattem uitoefenen. Je mag bijvoorbeeld een verzoek doen om inzage in de persoonsgegevens die de gemeente van je verwerkt. Ook kun je een verzoek indienen om je persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of het gebruik ervan te beperken.

Ten slotte kun je jouw toestemming, als dit de grondslag van de verwerking van persoonsgegevens is geweest, intrekken en kun je bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door de gemeente Hattem. Voor het gebruikmaken van deze rechten kun je een afspraak bij de gemeente maken of online een verzoek indienen.

De gemeente Hattem stelt je binnen een maand na je verzoek op de hoogte over het vervolg dat aan je verzoek wordt gegeven. Voordat een verzoek in behandeling wordt genomen, moet je je legitimeren. De gemeente verwerkt persoonsgegevens op basis van haar wettelijke taken en verplichtingen. Hierdoor kan het voorkomen dat aan bepaalde verzoeken geen uitvoering kan worden gegeven.

Cookies

De gemeente Hattem maakt op deze website gebruik van cookies. Bekijk onze cookieverklaring.

Vragen, klachten of complimenten?

Als je vragen hebt over de bescherming van uw persoonsgegevens, of om een andere reden contact wilt opnemen met de gemeente Hattem, kijk dan op de contactpagina van de gemeente Hattem. Je kunt ook een e-mail sturen naar privacy@hattem.nl.

Als je een klacht wilt indienen over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente Hattem, kan dat met het formulier op de pagina Klacht indienen van de gemeente. Daarnaast kun je een formele privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als je vermoedt dat je persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet.

De gemeente Hattem heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Dit is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. Je kunt contact met de FG opnemen via privacy@hattem.nl.